X
تبلیغات
کانادا, تورنتو,ايران,جهان - .....تورنتو شهر مهاجران ايرانی

کانادا, تورنتو,ايران,جهان

.....تورنتو شهر مهاجران ايرانی

تورنتو شهر کسب و کار ايرانی

در يک نگاه کلی، کسب و کار ايرانی در تورنتو بسيار پر رونق به نظر می رسد. اين رونق هم در تنوع کالاها و خدمات است و هم در کميت و کيفيت فروشگاهها.اغراق نيست اگر بگوييم که تقريبا چيزی در فرهنگ خريد ايرانی –بجز لباس- پيدا نمی شود که در تورنتو عرضه نشود. از نان داغ و کباب داغ تا خشکبار، از کتاب و صنايع دستی تا موسيقی و فيلم، از غذاهای رنگارنگ سفره ايرانی تا شيرينی و گل.

رونق کسب و کار ايرانيان در تورنتو چندان است که تمام نشريات فارسی اين شهر، که معمولا هفته نامه اند، با چاپ آگهی تغذيه می شوند و به رايگان به دست مشتريان خود می رسند. حتی اگر اين انتقاد به بيشتر آنها وارد باشد که از فراوانی آگهی به يلوپيج (کتاب زرد/کتاب اول) هفتگی تبديل شده اند اما اين واقعيت که باز هم نشريه های بيشتری به صف نشريات موجود می پيوندند نشانگر آن است که قدرت پولسازی آگهی آنقدر هست که همه اين نشريات را تامين کند؛ امری که سوی ديگرش بی گمان رشد و توفيق کسب و کار است.

تهرانتو، مينياتوری از ايران در يک خيابان

محله ايرانيان تورنتو از چند سال پيش به اينطرف کم کم به نام تهرانتو (ترکيب تهران و تورنتو) شناخته می شود و امروز نام برخی از مکان های تجاری نيز تهرانتو است.تهرانتو مجموعه ای از چند رشته مکان تجاری است که معمولا در محلی که بايد آن را "پارک کن و خريد کن" (مجموعه پارکينگ و فروشگاه که در محل به آن پلازا می گويند) تعبير کرد واقع شده است. در اين محل ها از خريد و فروش ارز گرفته تا سالن های زيبايی و فروشگاههای مواد غذايی فعالند و گاه مطب پزشک و دندان پزشک نيز در آن ها ديده می شود.گرچه فرهنگ خريد در اين فروشگاهها تا حد زيادی همچنان ايرانی باقی مانده است اما تاثير فرهنگ جامعه ميزبان نيز در آن آشکار است. در واقع کسب و کار ايرانی در کانادا شکل پالوده تر فرهنگ بازار ايرانی است که به سمت احترام به مشتری و بسته بندی مناسب و قيمت گذاری عادلانه گرايش روشنی پيدا کرده است.

چند ساعتی در هرکجای این شهر بگردید وبا چند هموطن ایرانی روبرو نشوید اگر چه مناطقی هست که غیراز ایرانی ملیت دیگری نمیبینید ! یعنی ایرانستان درست و حسابی !یکی از این مناطق ،قسمت هایی در شمال همین خیابان یانگ خودمان است .ایرانیان دراین مورد بسیار خوش سلیقه بوده اند واغلب برای کسب و کار بروروی اصلی ترین خیابان شهر رارها نکرده اند.

بسیارند ایرانیانی که سالهاست بدون نیاز به تکلم انگلیسی تمام نیازهای خود را در کامیونیتی ایرانی حل وفصل کرده ونه زبان درست وحسابی میدانند ونه نیازی به دانستنش دارند . ایرانیان درهر نوع کسب وپیشه ای که فکرش رابتوان کرد حضور دارند و در خیابان اصلی شهر ، یانگ استریت دردسترس هستند!

ازتقاطع خیابان شپرد تاانتهای ریچموند هیل یعنی در امتداد حدود بیست کیلومتر ازخیابان یانگ کمتر پلازا ومجموعه را بدون تابلو فارسی می توان دید.این غیراز حد فاصل فینچ و استیلز است جایی که پلازای ایرانیان واقع شده و تابلوهاهمه فارسی است. دراین قسمت یانگ فراموش میکنید که قاره ها پیموده وساعتها با ایران فاصله دارید وعطسه که بزنید کسی هست به شما بلافاصله بگوید "عافیت باشه" !تمام پیشه های مورد نیاز ، در حد اشباع وجود دارد ازسوپر و بقالی وسلمانی گرفته تا خدمات ارز ومهاجرت وانواع وکالت ودلالی های جورواجور که نوشتن در مورد همه اینها به درازنای (!) خیابان یانگ زمان نیاز دارد.

مهاجرانی جا افتاده و دارای اعتماد به نفس

ايرانيان تورنتو به طرز آشکاری از اعتماد به نفس برخوردارند. اين خصلت پيوند روشنی با سياست و فرهنگ مهاجرپذير کانادا دارد. ايرانيان بخوبی در جامعه ميزبان جا افتاده اند و در عين آنکه برای خود ايران کوچکی ساخته اند خود را کانادايی می دانند و ابايی ندارند که در آميختن دو فرهنگ مادری و کانادايی بکوشند. فرهنگ عمومی در کانادا نيز گرايش های قومی و ملی مهاجران را تشويق می کند. در کشورهای اروپايی نيز جامعه به روی فرهنگ های گوناگون مهاجران بسته نيست اما ايرانيان کانادا بيش از مهاجران ايرانی در اروپا همبسته به نظر می رسند و از مشخصه های يک "جامعه" برخوردارند.

جامعه مهاجر ايرانی رویهمرفته جامعه ای جوان و پرتکاپو ست. ضمن آنکه تحصيلکرده و متخصص هم هست. در واقع بخشی از توفيق مهاجران ايرانی در جامعه کانادا ناشی از آن است که ميانگين فرهيختگی و هوش اجتماعی در آنها بالا ست چرا که شمار زيادی از آنها از صافی های مختلف علمی و اجتماعی گذشته اند تا به کانادا رسيده اند و نمونه هايی از نخبگان سرزمين مادری خود هستند. گرچه دوری اين نخبگان ايرانی از ايران خسارت هنگفتی برای ايران از نظر انسانی به شمار می رود اما اجتماع آنها در جامعه کانادا به برآمدن جامعه ای از مهاجران ايرانی کمک کرده است که از بسياری جهات فرهنگی و اقتصادی موفق و هوشمند عمل می کند و از ظرفيت های فرهنگ بومی و فرهنگ ميزبان کاملا بهره می برد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم دی 1387ساعت 6:1 AM  توسط مدیریت وبلاگ فراز  |